המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2012

ארכיון כתבות 2012

תאריך: 23/01/2012

המועצה הישראלית לצרכנות: לצרכן זכות לסרב לקבל  פרסומים בתיבות הדואר

בשנים האחרונות מוצפות תיבות הדואר שלנו בפרסומות. דלתות בתינו הפכו ללוחות פרסומת עליהן מונחים מגנטים ומודעות. שמשות הרכב משמשות לוח מודעות למכוני ליווי, ידיות הדלתות הפכו למתלים למודעות למסעדות ושליחויות, ולעיתים אף נתחבות הפרסומות  בחריץ שבין הדלת לרצפה, ישירות לבית הצרכן.

לעמדת המועצה לצרכנות, לצרכן עומדת הזכות לסרב לקבל פרסומים אלו, שכן מדובר בתיבת דואר פרטית ואין להכריחו לקבל פרסומות ברכושו הפרטי. המועצה לצרכנות תומכת בהצעת החוק שתצמצם את הנזק הנגרם לצרכן  כתוצאה מפלישת דברי הפרסומת המגיעים לפתח ביתו . המועצה לצרכנות קוראת להוסיף בחוק גם התייחסות לפרסומות על מכוניות פרטיות, ומציעה להוסיף לחוק הוראה  בעניין פיצוי לדוגמא, התואמת את מנגנון לפיצוי לדוגמא הקיים בחוק הגנת הצרכן ובחוקים אחרים, ולכלול בהצעה איסור על הצמדת דואר פרסומי לכלי רכב.

באפריל 2011 ערכה המועצה הישראלית לצרכנות סקר בנושא בקרב חברי מאמ"ץ - המערך הארצי  של המועצה לצרכנות. לסקר השיבו  כ 2,400 איש, וממצאיו  מראים כי 82% השיבו כי אם הייתה בידם האפשרות, היו מעדיפים שלא לקבל דואר פרסומי. אחוז דומה הביע תמיכה בהצעת איזון לפיה דייר שיחליט כי אינו מעוניין לקבל דואר פרסומי יסמן את תיבת הדואר שלו.

מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג אומר כי בחברה שיש בה מגוון רחב של אורחות חיים ואינטרסים, צריך למצוא את שביל הזהב. בהצעת החוק יש למצוא את האיזון בין איסור על פגיעה ברשות הפרט של הצרכן, בדרך של איסור הכנסת דברי פרסום לרכושם של הצרכנים,  ותתיר את קבלת המידע הפרסומי בתיבות הדואר, במקרה בו הצרכן חפץ בכך, ע"י  סימון התיבה בה דואר פרסומי אינו רצוי.